De soap en beloften rond de Durmebrug

De bouw van een nieuwe brug over de Durme in Waasmunster is nog maar eens uitgesteld. Inmiddels lijkt het een soap zonder einde te worden. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) kondigt aan dat Agentschap Wegen en Verkeer een derde ontwerp voorbereid met de aanleg van een dubbelrijrichtingfietspad.

Dat vernam Vlaams parlementslid Maaike De Rudder (CD&V), die als burgemeester van Sint-Gillis-Waas op Vlaams niveau de noden in Wase dossiers opvolgt. “Het is niet de eerste keer dat ik het almaar uitstellen van de bouw van een nieuwe Durmebrug aan de kaak stel”, zegt De Rudder. Mijn Waasmunsterse collega Jurgen Bauwens (CD&V) en ik waren opgetogen toen de minister zich in december sterk maakte dat de aanvraag van de omgevingsvergunning in mei zou klaar zijn. De bouwwerken van de brug zouden volgen in 2022.”

"We willen niet wachten tot 2022 voor een omgevingsvergunning. We vragen het nu. Er zijn door de jaren heen al heel wat beloften geformuleerd vanuit de Vlaamse overheid. Maar eens de deadline nadert, tovert men een nieuwe piste uit de hoed. Die dan weer tot vertraging leidt. We gaan er in elk geval alles aan doen om het kabinet Peeters in dit dossier wakker te houden en te blijven ijveren voor een nieuwe, veilige Durmebrug, ten laatste tegen eind 2022. Desnoods stellen we de vraag elke maand opnieuw”, zegt onze burgemeester Jurgen Bauwens samen met Vlaams Parlementslid Maaike de Rudder.

Lees hier het artikel in Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws