Nieuwsbrief CD&V Waasmunster juni 2016
N°15 - 01/06/2016

Vierde vaderdagbrunch 12 juni 2016

Zondag 12 juni 2016 in de Gemeentelijke Lagere School  Centrum,

9.30 uur aperitief, afsluiten rond 12.00uur.

Prijs : € 15 per persoon.

Interesse …..?

Schrijf dan snel in vóór maandag  6 juni  2016. Inschrijven kan door overschrijving van het juiste bedrag op rekening BE69 7330 3287 8178  (met vermelding "Vierde vaderdagbrunch") én contact met één van onze voorzitters hieronder.

Met vriendelijke groeten  Hubert, Linda en Sofie, de voorzitters van seniorenCD&V, Vrouw en Maatschappij en Jong CD&V

Meer info bij:

Hubert Van Remoortere - 052/550834 - gsm 0474/059280 - hubert.vanremoortere@telenet.be

Quintelier Linda - 052/461846 - gsm 0477/904812 - quintelierlinda@gmail.com

Sofie Rupus - 09/3429276 - gsm 0498/102287 - sofie.rupus@skynet.be

Kunstwerk Paravant in Sombeke

Het spiegelkunstwerk ‘Paravant’ weerspiegelt de prachtige, Sombeekse natuur.

Langs de Sombeekse dijk die de fietsroute verbindt tussen Lokeren en Temse heeft kunstenaar Rik Moens  zijn reusachtig kunstwerk 'Paravent' neergepoot. Het werk is 10 meter lang en 4 meter hoog, weegt twee ton en is eigendom van het bekende baggerbedrijf De Nul uit Aalst. Een afvaardiging van het schepencollege zijnde eerste schepen Jurgen Bauwens (CD&V) en zijn collega’s schepen Petra Verstappen en Werner De Nijs  waren zondag 8 mei aanwezig bij de inhuldiging van dit indrukkend beeld.

Twee werknemers van De Nul waren  een hele dag in de weer met een grote kraan om het werk te installeren. Wandelaars en fietsers kunnen het veld inwandelen en krijgen een spiegelbeeld van zichzelf in de prachtige natuur van Sombeke te zien. "Het kunstwerk is tegelijkertijd heel aanwezig, maar het zit meteen ook verborgen in het landschap door de weerspiegeling", verduidelijkt de kunstenaar. De kunstenaar plaatst het werk op uitnodiging van de Academie van Waasmunster. "De reusachtige spiegel blijft twee maanden in het veld staan", zegt directeur Jean-Marie Bytebier.

Ook de vertegenwoordiging van het schepencollege was vol lof over de reusachtige spiegel.” Deze spiegel is een extra troef voor onze mooie Sombeekse Durmeroute. Het maakt de wandelaar en fietser echt één met de natuur en ook de tekst op het kunstwerk stemt tot nadenken. Het confronteert ons nog maar eens met onze prachtige omgeving heel dichtbij die we vaak zelf niet zien en die we meer dan ooit moeten koesteren”, aldus schepen Jurgen Bauwens

Inhuldiging kerkomgeving

Op zaterdag 28 mei werd de heraanleg van de kerkomgeving op een feestelijke manier ingehuldigd in de aanwezigheid van heel wat buurtbewoners. “The Mobile Brassband” zorgde voor de muzikale omlijsting en de genodigden werden tevens vergast op een natje en een droogje. Schepen van openbare werken en mobiliteit Jurgen Bauwens en burgemeester Michel du Tré namen het woord om de verschillende actoren in dit dossier te bedanken en schetsten tevens het tot stand komen en het verloop van de werken.

Het is ongeveer 8 jaar geleden dat het toenmalige bestuur op exact dezelfde plaats de vorige inhuldiging heeft gevierd van de kerkomgeving. Een evenementenplein achter de kerk en de herinrichting van de Kerkstraat aan de voorzijde van de kerk met zogenaamde kandla-kasseien vormden toen de aanleiding om deze omgeving feestelijk in te huldigen.

“Al vlug werd duidelijk dat de keuze van de kandla-kasseien, die werden voorgesteld door de aannemer en aanvaard door het studiebureau, toch niet geschikt bleek voor deze toepassing. Tevens kunnen we niet ontkennen dat bij het inrijden van de Kerkstraat langs de Pontravelaan de auto’s op het verkeerde rijvak werden geleid, dat het evenementenpodium onpraktisch bleek, dat de kandla-kasseien schilferden en dat de losgekomen stukken opspringende neigingen vertoonden waardoor ze hier en daar voor glasbreuk zorgden. Al deze negatieve elementen heeft mijn voorganger, voormalig schepen Ludo Lenaerts, ertoe aangezet om heel de kerkomgeving te herbekijken en her in te richten”, schetste schepen Bauwens . Het studiebureau S. Bilt werd aangeduid om het ontwerp te maken en de firma Theo De Vlieger zou voor de uitvoering zorgen. De werken zijn dan ook gestart op 4 januari en zouden ongeveer 75 werkdagen duren.

“We mogen terugblikken op een intensieve ontwerpfase met tal van terugkoppelingen naar Ruimte Vlaanderen en op 75 dagen hard werken, waarbij de fasering strikt werd gevolgd.” vertelt burgmeester Du Tré. “De kerkomgeving heeft een ware metamorfose ondergaan.” gaat hij verder. “Het autoverkeer zal nu achter de kerk worden geleid om de voorzijde van de kerk autoluw te maken. Achter de kerk bevindt zich nu een parking met 38 parkeerplaatsen die ingericht is als rotonde; dit zorgt er mee voor dat we nu beschikken over een totaal van 73 officiële parkeerplaatsen in de kerkomgeving tegenover 63 voor de heraanleg.“

Het kerkplein is opgesmukt met laagstambomen, de zogenaamde valse Christusdoorn, die als eigenschap heeft dat de wortels recht naar beneden groeien en het wegdek dus niet zullen beschadigen. Hier en daar zullen nog zitbanken worden geplaatst om het wildparkeren in te perken, en deze zullen tevens ook voor de gepaste rustplaatsen zorgen. Voor en naast de kerk, de zogenaamde ceremonieweg, is extra aandacht besteed aan de keuze van de materialen.

“De kandla-kasseien hebben plaats gemaakt voor stevige Zweedse kasseien en het wandelgedeelte is aangevuld met kleiklinkers wat de omgeving een authentiek, ik durf zelfs zeggen een Bruggiaans karakter geeft, waardoor de Onze-Lieve- Vrouwkerk en de woningen in de Kerkstraat veel beter tot hun recht komen.” aldus schepen Bauwens.

Deze metamorfose brengt natuurlijk ook een gewijzigde verkeerssituatie met zich mee. “Het zal even wennen zijn, maar we durven toch te vragen om de vernieuwde signalisatie te respecteren. Respecteer het autoluwe gedeelte, respecteer de 5 mindervalidenplaatsen in de onmiddellijke omgeving  en volg de aangeduide markering en verkeersborden opdat het verkeer vlot zou kunnen verlopen. Tevens wil ik nog even meegeven dat de bus van de Lijn definitief uit de kerkomgeving wegblijft. Ik ben momenteel in onderhandeling met de Lijn om een definitieve, goed uitgeruste bushalte te creëren op de Roosenberglaan ter hoogte van de achterzijde van de Smatch, ter vervanging van de tijdelijke halte op de Pontravelaan.” vertelt de schepen van verkeer en mobiliteit.

Tot slot sprak de burgemeester ook zijn hoop uit dat deze metamorfose mee aanleiding mag zijn tot het creëren van meer leven in het centrum van onze mooie gemeente en niet zoals de oppositie in de gemeenteraad beweerde dat dit project een ‘fiasco en een miskleun’ is.